Monday 21 July 2014

Cerpen : PA Dua Bulan Untuk Bos Kekwat! 4

Part 4


"Kau. Dah. Kenapa?" Soal Fakaruddin apabila melihat wajah kusut Faisyah.

"Aku dilamar."

Okey, ayat yang teramat pendek tu berjaya buat Fakaruddin ternganga mulut, luas punyaaa.

"Gila, siapa?" Soal Fakaruddin, kurang percaya.

"Si mamat kekwat." Faisyah masih lagi ralit memandang skrin televisyen. Tetapi fikirannya melayang entah ke mana.

"Uish, bukan ke mamat tu kau benci gila-gila punya?" Soal Fakaruddin.

"Memanglah, tapi masalahnya dia melamar aku." Dan... Senyuman Fakaruddin mekar di bibirnya kini.

"Apehal kau senyum macam tu?" Soal Faisyah, apabila terlalu lama Fakaruddin memandang wajahnya bersama dengan senyuman.

"Kan aku dah kata, benci mesti cinta punyalah." Fakaruddin tersenyum herot.

"Ceit, aku tak suka dia pun?" Faisyah menjuih bibir.

"One day."

"No way," Faisyah geleng kepala.

"Kau rasa, apa aku patut buat?" Soal Faisyah, pandangannya serius.

"Senang, accept him." Jawapan Fakaruddin benar-benar buat Faisyah ternganga.

"Gila, aku tak cintakan dia!" Faisyah memukul bahu abangnya.

"Macam aku cakap tadi, one day." Ayat yang sama Fakaruddin ulangi.

"Kalau tak jugak? Macam mana? Kau nak ke tengok adik kau ni bercerai berai?" Soal Faisyah, menduga.

"Sebagai abang, aku tak nak tengok adik aku menderita. And sebagai abang, aku akan doakan kebahagiaan adik aku." Tudiaaa, mode abang mithali sudah bermula.

"Tapi... Aku tak cintakan dia." Faisyah masih lagi berdalih.

"You loves him, Faisyah. Tapi, kerana ego kau tu..." Fakaruddin mencapai gelas di atas meja dan menghulurkan ke Faisyah.

"Eleh, macam mana kau tahu hati aku?" Soal Faisyah, tak puas hati.

"Kembar aku, aku tahulah." Jawab Fakaruddin selamba.

"Tapi kan... Dia tak melamar aku pun, dia cuma cakap yang dia cintakan aku. Dan dia cakap dekat kawan-kawan dia yang aku ni future wife dia." Terang Faisyah. Gelas di tangan kembali diletakkan di atas meja.

"Aduh!" Faisyah mengaduh kesakitan apabila Fakaruddin menyiku lengan Faisyah.

"Sama ajelah. Dia tak melamar pun, tapi membawa maksud yang tersirat. Ish kau ni memang tak tahu hati lelaki betullah!"

"Manalah aku tahu! Aku ingatkan dia cuma bergurau."

"Faisyah, aku ni lelaki. Aku tahu dia mesti tak bergurau. Dan aku tahu betapa sakitnya bila ditolak lamaran." Terang Fakaruddin.

"Aku tak tolak pun..." Ujar Faisyah perlahan.

"Aku cuma diam aje, lagipun masa tu aku kusut." Tambah Faisyah lagi. Dan... Senyuman di bibir Fakaruddin kembali mekar.

"Kau terima dia sebenarnya kan? Cuma, ego kau tu!" Ujar Fakaruddin, bengang.

"Mana ada ego!" Faisyah menafikan.

"Ya, ego. Jadi, aku nak tanya kau ni. Accept or not?" Soal Fakaruddin.

"Hm, aku kusut sebenarnya." Ujar Faisyah.

"I'm all ear." Fakaruddin tersenyum.

"Okay, aku mengaku aku suka dia. For the first time. Tapi, bila tengok betapa kekwatnya dia, aku jadi macam menyampah. Tapi, bila tengok cara dia layan aku, aku tertarik lah juga." Terang Faisyah dan sekali lagi Fakaruddin tersenyum.

"Jadi, tak ada masalah kau nak tolak lamaran dia." Fakaruddin memotong.

"Hm... Aku sebenarnya terkejut bila dia cakap macam tu. Sebab, selama ni aku asyik kasar aje dengan dia. Sebab, aku sedaya upaya nak lupakan dia, sebab dia kekwat sangat!" Faisyah mencebik.

"Jadi, apa jawapan kau sekarang ni?" Soal Fakaruddin, tidak sabar untuk menunggu jawapan Faisyah.

"Entah."

"Huh! Kau ni betul-betul hati batulah."

"Ish, aku tak tahu dengan perasaan aku sendiri sebenarnya!" Faisyah menjeling.

"Okay, kau buat istikharah ajelah. Senang. Esok pagi, kalau kau dah dapat petunjuk dalam mimpi, bagitahu aku ya! Bye!" Fakaruddin terus berlalu untuk menunaikan solat isyak.

***************

"Aku mimpi dia."

"Mamat kekwat?" Soal Fakaruddin, ingin mendapat kepastian.

"Ya." Satu patah perkataan yang berjaya buat Fakaruddin tersenyum.

"Jadi?" Soal Fakaruddin, juga sepatah.

"Berdasarkan hati aku ni... Aku terima dia." Kata Faisyah tenang.

Dia sebenarnya memang sukakan Raykarl. Cuma yang menjadi masalahnya, dia tak sukakan lelaki kekwat! Itu yang membuatkan Faisyah jadi benci kepada Raykarl.

Tapi, apakan daya... Kerana cinta, kekwat ke poyo ke arrogant sekalipun, semuanya kerana CINTA!

"Yeah! Adik aku nak kahwin! YAHOOOOOOO!" Jerit Fakaruddin kegirangan. Terus Fakaruddin mencapai kunci keretanya dan keluar daripada rumah milik kondominium mereka.

"Dah kenapa abang aku ni?" Soal Faisyah sendiri. Dia menggeleng kepala lantas tersenyum.

************************

"DIA TERIMA!" Jerit Fakaruddin daripada arah depan. Jauh lagi kot.

"Serious?!" Bulat mata Raykarl mendengar kenyataan daripada mulut Fakaruddin.

"Tahniah, adik ipar." Fakaruddin tersengih.

"Alhamdullilah, terima kasih abang ipar." Raykarl juga turut tersengih, melayan kerenah bakal abang iparnya.

"Ops, bakal!" Fakaruddin tersengih.

Raykarl mencebik. "Eleh, janji dah diterima."

"Oh ya by the way, kau kena jugak panggil aku abang memandang aku ni abang ipar kau walaupun kau tua dua tahun daripada aku." Fakaruddin tersengih.

"Ceit, baiklah ABANG." Raykarl menekan perkataan 'abang' itu.

"Bila kau nak melamar dia? For the second time? Bagi sweet sikit!" Soal Fakaruddin. Keningnya diangkat gaya double jerk.

"Malam ni!!!" Jerit Raykarl, gembira.

"Wah, cepatnya!" Fakaruddin tak percaya.

"Aku betul-betul serious dengan dia. So, i don't want to lose her." Ujar Raykarl.

"Anyway, goodluck!" Fakaruddin menepuk bahu Raykarl. Dia bersedia untuk pulang. Kasihan Faisyah keseorangan di rumah.

"Eh, siapa nak bayar air kau?" Soal Raykarl.

"Oleh kerana kau bakal adik ipar aku, jadi kaulah bayar. Kalau kau tak bayar, ditolak jadi adik ipar!" Fakaruddin main ugut.

"Ceit, main ugut-ugut orang pula!" Raykarl menjuih bibir.

Okey, dia persamaan antara Faisyah dan Raykarl. Masing-masing suka mencebik dan juih bibir. Secocok!

***************

Thanks for accept me ;)

Faisyah angkat kening. Accept apa pula ni? Yang dia tahu,  dia memang accept Raykarl pun. Cuma, dia tak adalah pula bagitahu Raykarl.

Accept apa pula ni?

Faisyah membalas mesej Raykarl. Tiga saat kemudian, ada mesej baru yang masuk.

Tak tahu ke buat-buat tak tahu?

Okey, daripada gaya mesej boleh nampak macam yang dia sedang bersarkastik. Faisyah menjuih bibir.

TAK TAHU!

Ambil kau. Siap dengan tulisan besar lagi aku bagi!

Okay, kalau awak tak tahu. Biar saya bagitahu.

Faisyah mengangkat kening, tanda tidak mengerti dengan ayat Raykarl.

Lima saat kemudian, telefon Faisyah berdering menandakan ada call yang masuk. Lantas, Faisyah terus menjawab tanpa membuang masa.

"Assalamualaikum." Salam diberi di hujung talian.

"Waalaikumussalam." Jawab Faisyah.

"Awak buat apa tu?" Soal Raykarl, cuma menyembunyikan debar di dalam hati.

"Tengah terbang ni." Faisyah bergurau. Lagi tahu dia sedang berbual dengan Raykarl, lagi mahu tanya.

"Hahaha. Kelakarlah." Raykarl tergelak. Dia pun satu! Nak sembunyikan debar sekalipun, tanya soalan yang berfaedah, bukannya yang tak masuk dek akal macam ni!

"Bos nak apa call saya ni?" Soal Faisyah.

"Hm... Pasal mesej tu..."

"YA?"

"Awak terima saya kan?"

"Terima apa?"

"Will you marry me?"

Okey, bagi gadis diluar sana, memang tak romantik langsung bila melamar perempuan di dalam telefon dan bukan secara bertentang mata.

Tapi, bagi Faisyah... Ayat yang agak ringkas itu membuatkan dia menitiskan air mata. Dia tak romantik, tapi dia ada cara yang tersendirinya untuk menjadi romantik!

"No." Jawab Faisyah, sengaja menduga.

"Awak..." Suara Raykarl seperti mahu menangis. Dan mata Raykarl hampir sahaja menitiskan air mata.

"Tak, tak! Saya gurau je! Saya terima!" Tulah Faisyah, kau nak kenakan, last-last mamat tu dah nak menangis. Tak kahwin sampai ke tualah Faisyah jawabnya...

"Tahu takut." Raykarl tersenyum. Terasa tenang dia apabila melihat bulan pada malam itu.

"Err, saya terima bos sebagai suami saya!" Pap! Telefon terus ditutup. Malu!

Faisyah menampar mulutnya. Ish, apa kau ni Faisyah! Ayat kau tu... Buat malu ajelah! Tahulah nak kahwin, tapi jangan gatal sangat!

Dan... Ada yang memerhati di sebalik pintu bilik Faisyah.

Fakaruddin tersenyum gembira apabila melihat kegembiraan Faisyah. 

Tahniah, adikku!

********************

"YAHOOOOOOOOOOOOOO!" Raykarl menjerit, gembira.

"Raykarl kenapa? Gembira aje bunyinya." Soal Puan Sri Maimun.

Puan Sri Maimun juga ikut senyum apabila kelihatan anaknya yang gembira.

"Raykarl nak kahwin!" Jerit Raykarl lantas memeluk erat ibunya.

Datuk Zainal yang baru muncul di pintu bilik Raykarl tertanya-tanya kenapa dengan dua beranak itu.

Puan Sri Maimun melepaskan pelukan Raykarl lantas menjerit. "Anak kita nak kahwin!"

"Alhamdullilah!" Tiga-tiga beranak itu memeluk dengan erat. Berkongsi kebahagiaan bersama.

Cinta... Tak pandang paras rupa. Tak pandang kaya atau miskin. Cinta cuma memandang keimanan. Kekwat manapun dia, janji dia beriman!

************

-TAMAT-

3 comments:

  1. Cerpen yg awesome..gud job penulis😊
    Next time..tried to improve ur writing k..btw..
    Nice cerpen👍👍

    ReplyDelete
  2. good cerpen.. terbaikk laa

    ReplyDelete