Friday 25 July 2014

Cerpen : Dua Hari, Ada Cinta


"Kak oi! Apahal tak siap lagi ni?" Jerit Adlina ke cuping telinga Sarah.

"Akak nak tidurlah..." Selimut yang ditarik daripada menutup badannya, kini ditarik semula.

"Tidur?! Dah pukul 8.30 MR. BOSS!" Jerit Adlina lagi. Selimut yang berada di badan Sarah, Adlina tarik. Daripada tadi lagi asyik main tarik-menarik selimut tapi tak juga si Sarah ni nak bangun.

Langsir di bilik Sarah, Adlina tarik seluas-luasnya. Biarkan cahaya masuk sehingga ke bilik Sarah dengan harapan Sarah akan bangun. Harap aje boss besar... Tapi pergi kerja lambat!

"Gila, apahal tak kejut aku awal-awal?!" Kini, giliran Sarah pula memarahi Adlina.

"Aku kejut kau, jiran sebelah pun boleh sedar tau. Cuma kau je tak bangun-bangun lagi." Adlina memarahi Sarah pula.

Orang dah kejut, disalahkannya pula. Baik tak payah kejut.

"Kau dikkk. Nasib baik aku bos tau." Sarah memandang Adlina dengan mata yang kecil.

"Cepatlah mandi. Kalau tak aku tinggal kau." Ugut Adlina.

"Ada aku kisah? Bukannya kau yang drive pun." Sarah menjelir lidahnya.

Adlina menepuk dahi. Ya Allah! Macam manalah aku boleh terlupa yang aku ni tak pandai memandu? Tulah, lain kali kalau mak dengan ayah suruh belajar memandu tu, belajar ajelah...

Ni tak.. Asyik dok takut-takut.. Sampai bila tak nak bawa kereta? Sampai bila nak tumpang kakak kau aje? Kang kalau dia dah kahwin, siapa kau nak tumpang? Alahai Adlina, Adlina...

"Heheh. Cepatlah siap. Nanti staff kau tertanya-tanya pula." Adlina mula menukar topik.

"Eh, staff aku bukannya jenis busybody macam kaulah," Sarah memerli. Tiga saat kemudian dia tersengih apabila melihat wajah cemberut Adlina.

"Gurau-gurau. Ek eleh, kau ni cepat tacing lah," Sarah mencebik.

"Ish, aku kata cepat siap! Tiga kali dah aku cakap." Adlina sudah mula ingin mencubit peha Sarah.

Cepat sahaja Sarah mengelak dan terus bangun dari katil. "Okay-okay, aku nak siaplah ni."

Bukannya apa, Adlina kalau mencubit, kalah ketam! Sekali dia cubit, memang bengkak seminggu badan Sarah.

"Tahu takut," Adlina tersenyum menang.

Adlina yang sudah siap berpakaian itu, dia berbaring santai di atas katil kakaknya. Novel 'Suamiku Tak Romantik Tapi Autistik' dicapainya.

******************

"Kak, tape dah habis." Adu Adlina.

"Suruhlah Fyah belikan," Balas Sarah pula.

Memang sibuk bila menjadi business woman ni. Kalau hari-hari minggu ataupun hari cuti, pasti sibuk dengan melayan kerenah pelanggan. Malam pula, Sarah dan Adlina akan cek email dan whatsapp untuk melihat order. Kerja online lah katakan.

"Dia tengah buat kerja kot, kaulah beli." Arah Adlina. "Lagipun, bukan tape aje dah habis. Marker, envelope dan sampul poslaju."

"Haduhhh! Apa ni kuli buli bos?" Sarah menjeling sekilas.

"Haha. Kau kakak aku, tak salah pun nak buli." Adlina menjelir lidah.

Akhirnya, permintaan Adlina dia tunaikan apabila melihat pekerja-pekerjanya sedang sibuk membungkus tudung-tudung, dress dan macam-macam lagi.

"Ya - ya. Aku belikan." Sarah mengangkat punggung. Handbagnya dicapai dan diletakkan di atas bahu.

"Macam tu lah bos kesayangan," Ujar Adlina dan Fyah serentak sambil mengenyitkan mata.

Sarah berjalan dengan penuh berhati-hati. Yelah, pakai high heels kot. Siapa yang tak gerun? Okay, bagi orang yang sudah terbiasa dengan high heels, memang tak akan ada rasa takut. Tapi Sarah? First time!

Lainlah Adlina. Semuanya dia pakai, high heels, wedges senang cerita semua kasut platform dia pakai. Tapi Sarah... Flat shoes aje dia pakai. Dia tak biasa pakai kasut tinggi-tinggi ni. Lagipun, dia dah cukup tinggi dan tak perlu untuk jadi tinggi dengan memakai heels. Cehhh.

Adlina lah ni. Kalau tak kerana dia, mesti dia pakai kasut biasa aje. Boleh pula dia kata yang kasut flat dia tu buruk? Uish, lebihlah! Kasut tu comel gila apa. Polka dot lagi.

"Ops, sorry-sorry!" Ucap Sarah apabila terlanggar bahu seseorang yang berada di kedai buku tersebut. Sibuk sangat tengok novel, sampai terlanggar bahu orang.

Orang suruh beli benda lain, yang dia dok tengok novel. Hadushhh...

"It's okay." Sarah angkat muka. Suara lelaki. Dan... Senyum pun berbalas.

Sarah kini menghadap novel itu kembali. Lelaki yang berada di sebelahnya, Sarah buat tak tahu. Novel yang berada di tangannya lebih menarik daripada lelaki di sebelah.

Lepas pergi kedai buku, Sarah pergi ke pejabat pos pula untuk beli sampul pos laju. Aduhaiii... Nasiblah, nak jadi penjual online sangat kan... Haaa... Memang penatlah. Kena beli itu ini lagi. Nasib, ni semua kerana MINAT.

*******************

"Pidot dot dot?" Sarah kerut dahi. Keningnya terangkat.

"Siapa ni?" Soal Sarah sendiri.

"First time orang bertegur aku dekat cbox..." Sarah menggeleng. Siap minta link fb lagi tu.

"Dah sah-sah aku letak Facebook page aku dekat blog ni. Takkan tak perasan kot?" Sarah geleng lagi.

"Sebelum bagi, baik aku usha blog dia dulu..." Sarah tersengih-sengih.

Sejak jadi peniaga ni, nak 'kerja' pasrt time sebagai stalker pun dah susah. Ada sahaja sibuknya. Siang kerja, malam pun kerja juga. Ingat jadi bos duduk goyang kaki aje ke?

"Hm... Entry semuanya pasal islamik. Menarik." Sarah tersenyum.

Selesai membaca blog milik Pidot dot dot, Sarah terus menekan butang 'X'. Kembali ke blognya untuk meng-update entry terkini tentang tudung-tudung dan barang jualannya.

"Aii, baru setengah jam dia minta, ni minta lagi?" Akhirnya, Sarah layankan aje mamat Pidot dot dot tu.

Sesi tukar fb sudah pun selesai. Sarah turun ke bawah untuk membasahkan tekak. Haus! Sempat lagi dia memerhatikan Adlina yang berada di biliknya yang sedang membaca novel.

Sarah naik semula ke biliknya dengan membawa semuk air kopi, untuk tidak rasa mengantuk.

Assalamualaikum. Ya ukhti, boleh minta tolong? -Pidot

Sarah angkat kening? Patutlah dia beria-ia gila nak minta link fb aku. Nasib lah aku ni ada fb private dengan fb page punya.

Orang dah mesej tu, layan ajelah. Mungkin niat dia baik kot... Insyaallah. Thinks positive!

Waalaikumussalam. Insyaallah saya tolong. Apa dia? -Sarah

Sebenarnya, orang nak belikan hadiah untuk mak orang. Nak beli tudung. Tapi, tak tahu nak pilih mana satu. -Pidot

Sarah angkat kening. Dah kenapa mamat ni? Nak beli tudung pun runsing eh? Pilih ajelah, haduhaiiii... Tapi, mesej Pidot itu, Sarah layankan juga. Niat dia baik, tak apa dia tolong juga.

Oh, insyaallah. Cuma, awak nak beli tudung jenis apa? -Sarah

Yang menutup aurat, labuh dan tak jarang. -Pidot

Saya ada jual. Tudung bawal atau shawl? -Sarah

Bawal? Shawl? Apa jenis tudung pula tu? -Pidot

Sarah tepuk dahi. Ini punya orang pun ada ke? Ada ke patut jenis-jenis tudung pun dia tak tahu? Tak apa, nasib kau lelaki..

Awak tinggal mana? -Sarah

Soalan yang Pidot tanyakan, Sarah buat tak layan. Ada agenda lain sebenarnya.

Shah Alam. -Pidot

Kalau macam tu, datang ke kedai saya. Kat sana ada banyak pilihan. 'Colorful Muslimah Hijab' -Sarah

Insyaallah, saya datang. Terima kasih kerana sudi membantu. Jumpa awak esok. Assalamualaikum :) -Pidot

Waalaikumussalam :) -Sarah

Sarah menguap kecil. Laptop yang berada di ribanya kini diletakkan di atas meja kerjanya. Masa untuk tidur!

*******************

"Cik Sarah, ada orang cari. Di kaunter." Ujar Irah.

"Siapa ya?" Soal Sarah.

"Entah, tapi lelaki." Sarah berfikir sejenak? Siapa pula nak jumpa dia?

Ohhh. Baru dia ingat! "Okay, terima kasih."

Sarah angkat punggung dan mula menuju ke kaunter. "Encik cari saya ke?" Soal Sarah, penuh sopan.

"Assalamualaikum." Lelaki itu berpaling menghadap Sarah. Gila, macam mana dia boleh lupa nak bagi salam ni? Rasa tersindir lah pula.

Sarah angkat muka. "Err.."

Satu saat...

Dua saat...

Tiga saat...

"Cik..." Tangan lelaki itu digawang-gawangkan.

"Eh, maaf." Ucap Sarah. Boleh pulalah dia mengelamun. Sibuk sangat perhatikan mamat di hadapan dia.

Gila, siapa tak suka lelaki yang berbaju melayu? Lagi-lagi Sarah, memang suka benar dia kalau dengan lelaki berbaju melayu. Katanya, lelaki berbaju melayu ni bukan sahaja kacak di muka, tapi mesti kacak imannya.

"Firdaus, yang mesej awak semalam." Firdaus tersenyum. Sesaat kemudian, pandangannya bukan lagi muka Sarah, tetapi memandang karpet.

"Oh, Encik Pidot ya?" Sarah tersenyum. Firdaus pula tersengih.

"Nama panggilan." Tanpa dipinta, Firdaus berkata.

"Boleh saya bantu apa-apa?" Soal Sarah.

"Hm, sebenarnya saya musykil..."

"Kenapa pula?"

"Awaklah."

"Eh, kenapa?"

"Awaklah, cakap tudung bawal dengan tudung shawl. Amenda tu?" Soal Firdaus. Lega hati Sarah. Dia fikir apalah tadi...

"Bawal tu macam ni, dan shawl tu pula macam ni." Sarah menunjukkan jenis-jenis tudung yang berada di dalam katalognya.

"Ohhh..."

"Jadi, nak yang mana satu?"

"Awak rasa?"

"Eh mak encik yang nak pakai, bukan saya. Lagipun, pilihan terletak di tangan encik."

"Ohh."

Sarah bengang. Ni nak beli ke tak nak? Kalau tak nak beli, cakap aje sekarang. Jangan buat dia pening kepala nak terang itu ini. Buat hilang air liur sahaja. Sudahlah dia puasa harini.

"Encik, nak beli ke tak?"

"Nak."

"Jadi, pilihlah tudung mana yang encik nak."

"Saya nak jubah." Sarah rasa, macam nak aje hempuk dengan kerusi yang dia duduk ni. Nasiblah Sarah ni bukan jenis orang yang panas baran dan masih ada tahap kesabaran.

"Pilihlah."

"Hm... Yang ini okay tak? Tudung ni sesuai tak?"

"Err... Okay je. Encik nak belikan untuk siapa?" Sarah bingung. Kata nak belikan untuk mak? Tapi pakaian yang dia pilih, semuanya untuk orang-orang muda.

"Bakal isteri, dan mak saya. Saya nak bakal isteri saya pakai baju ni masa nikah. Saya bukan kedekut, cuma saya nak calon isteri saya menutup aurat"

"Ohh." Hampa. Baru aje tertarik dengan mamat depan ni, tiba-tiba aje dia sebut pasal bakal isteri. Hancur harapan! Tulah, lain kali siasat dulu sebelum suka.

"Okay kan?" Baju yang berada di tangan Firdaus, dia menilik-nilik.

"Insyaallah."

"Untuk mak pula, saya nak ini dan ini." Bawal labuh bersama jubah berwarna kelabu dia capai dan di letakkan di atas meja kaunter bersama dress labuh berwarna putih dan halfmoon shawl berwarna putih.

"Awak ada mak dan ayah?"

"Ada, kenapa?"

"Saja."

"Okay, semuanya RM238."

"Nah." Huluran not RM50 disambut. Baki pun telah dikembalikan.

"Awak dah ada suami? Boyfriend?"

"Tak, kenapa?" Sarah angkat kening. Dah kenapa tanya ake soalan macam ni?

"Saja." Kalau nak hempuk machine duit ni ke muka Firdaus ni boleh tak? Daripada tadi, soal aku. Lepastu bila aku soal dia balik, bukan nak bagi the positives point. Asyik-asyik 'saja'.

"Saya ada kerja ni, terima kasih kerana membeli di kedai saya. Assal..."

"Jap."

"Ya?"

"Kalau saya... Err.."

"Kalau saya, apa?"

"Emm, tak ada apalah. Assalamualaikum." Firdaus terus berlalu tanpa sempat Sarah menjawab salamnya.

Sarah menggeleng. Dah nak ada calon isteri... Uish, hati ni, tolonglah jangan berdebar! Firdaus tu milik orang, kau jangan feeling-feeling bagai dengan dia pulak.

*******************

"Ibu tak kisah. Kerja tu boleh ditinggal. Hujung minggu ni, balik kampung juga!"

Pelbagai cara Sarah memujuk ibunya. Dia bukannya tak nak balik, cuma kerja-kerjanya tu... Dengan online lagi. Nanti, pelanggan-pelanggannya bising pula kalau sampai barang lambat.

Apa lagi. Sarah dan Adlina terpaksa juga balik kampung hari ini. Ibu mereka kata, hujung minggu. Perjalanan daripada Kuala Lumpur ke Negeri Sembilan, hanya memakan masa sejam sahaja. Tak jauh mana pun Kampungnya. Nasib tak jauh...

"Assalamualaikum, ibu." Sarah dan Adlina memberi.

"Waalaikumussalam. Sarah, cepat pakai baju kurung!" Arah Puan Syaryfah. Tangan Sarah ditariknya supaya cepat memasuki ke dalam rumah.

"Kenapa ayah?" Soal Adlina, apabila melihat ibunya berperangai pelik.

"Ada orang nak masuk meminang."

"Siapa?" Bulat mata Sarah memandang ayahnya.

Encik Azman angkat bahu.

"Kakak ke Ina?"

"Kakaklah." Adlina menghelas nafas. Nasib... Dia belum bersedia lagi... Baru lepasan SPM kot. Jangan buat hal!

"Akak tahu?"

"Tak."

"Kenapa tak bagitahu?"

"Nanti dia lari pula."

Adlina tergelak. "Tak adanya lah. Pernah tak ayah tengok, kakak tak buat bila ibu dan ayah suruh?"

"Hm, tak ada..."

"Ina yakin, kakak ikut cakap ibu dan ayah.."

"Insyaallah..."

*******************

"Dia kata, dia dah ada calon isteri."

"Jadi?"

"Hm..." Sarah hilang kata. Kejadian yang berlaki petang tadi, memang sangat-sangat mengejutkan. Entah macam mana ada orang minat dekat dia pun tak tahulah.

Lagi-lagi bila lelaki itu tahu alamat rumahnya.

"Kau suka dia?"

"Err, tak adalah kau kan tahu citarasa aku."

"Beriman, pakai baju melayu, romantik... Blablablaa."

"Hm."

"Jadi?"

"Jadi apa?"

Petang tadi, beria-ia ibunya suruh buat kuih lah, buat itu lah ini lah. Semata-mata nak bakal mertuanya rasa masakannya. Sarah pula, jenis yang mengikut sahaja.

Lepastu, dia langsung tidak dibenarkan masuk ke ruang tamu. Habistu, buat apa dia pakai baju kurung ni kalau nak masuk ruang tamu nak bersalam dengan tetamu pun tak boleh?

"Jawapan dah ada di depan mata, kak."

"Kau nak suruh aku terima pinangan lelaki yang aku tak kenal?"

"Aku tak suruh. Cuma, aku nak cakap yang ikut kata hati kau, bukan ego. Jangan biarkan ego kuasai diri."

"Cis, apa kena mengena ni? Bila masa pula aku ego?"

"Saja menasihat. Kot-kot lah tiba-tiba kakak aku ni tak pergi ada ego, tiba-tiba jadi ego pula." Adlina menyindir. Sarah pula menjeling.

"Kau tu budak kecik lagi, apa tahu."

"Apa, orang dah habis SPM okay!"

"Eleh."

"Terima ke tidak?" Adlina menggesa.

"Hm..."

"Buat istikharah ajelah?" Adlina memberi idea.

Sarah mengangguk. "Okay. Thanks dik!"

****************

Kalau terima, cakap aje. Kalau tak terima, pun cakap jugak. Jangan sampai bagi harapan yang tinggi dekat orang. Berharap kan menyakitkan.

Jawapan yang perlu dia bagi untuk menerima ataupun tidak, hanya tinggal sehari sahaja lagi. Semalam, dia sudah buat istikharah seperti apa yang Adlina suruh.

Tak ada alamat lagi.

Cuma, semalam adalah mimpi tu. Cuma tak boleh detect siapa lelaki dalam mimpinya.

Sampai sekarang, Sarah belum tahu lagi siapa yang akan menjadi bakal suaminya. Cuma, adalah dia tahu nama lelaki tersebut.

Firdaus.

Yalah Firdaus. Tapi dia yakin, bukan Firdaus yang dia jumpa dulu. Bukan Pidot yang dia mesej dulu. Ah, Firdaus! Sebulan tak jumpa. Sebulan tak jumpa pun menanggung rindu, apatah lagi selama-lamanya.

Manalah nak jumpa.

Kalau dia dah ada bakal isteri.

Sarah tenung siling.

Siling bercorak itu masih tidak menarik perhatiannya. Fikirannya jauh ke tempat lain.

Lupakan Firdaus... Dan terima pinangan tu?

*******************

Done!

"Sarah terima!"

"Alhamdullilah." Ucap Puan Syaryfah dan Encil Azman serentak. Adlina pula sekadar mengucap di dalam hati.

"Sarah tak buat keputusan terburu-buru kan?" Soal Encik Azman.

"Insyaallah, tak. Lagipun, orang tu nak jawapan esok kan."

"Alhamdullilah, ada orang barulah nanti." Puan Syaryfah tersenyum.

"Kak, ikut aku jap!" Adlina menarik tangan Sarah, Sarah pula sekadar menuruti.

Tak ada apa yang nak dibincangkan dengan ibu dan ayahnya. Lagipun, ibu pula sibuk menjahit. Ayah pula baca surat khabar. Memang macam langsung tak ada nak dibincangkan apa-apa.

"Kenapa?"

"Kak, kau tak menyesal kan?"

"Kenapa kau tanya?"

"Sekadar mendapat kepastian."

"Insyaallah, tak."

"Betul ni?" Soal Adlina, mendapat kepastian.

"Ya. Lagipun aku betul-betul nak lupakan cinta dua hari aku tu." Sarah berkata sayu.

"Kak, semua orang hidup berpasang-pasangan. Dan pastinya Allah akan tetapkan jodoh yang terbaik untuk kita."

"Hm, yelah dik. Terima kasih."

"No problem. Lagipun, kau kan kakak aku."

"Ecececehhh, so sweet." Sarah tergelak. Sweet pula adiknya seorang ini...

*******************

Hantaran, segala kelengkapan majlis, belah pengantin lelaki yang uruskan.

Puas ibunya memujuk, yang perkahwinan sebelah perempuan dan hantaran perempuan biar pihak perempuan yang buat. Pihak lelaki, buat untuk pihak lelaki. Tapi nak buat macam mana, dah ibu mertuanya tu kata sebagai tanda penghargaan.

Entah apa yang berharga sangatlah aku ni... Aku ni biasa aje kot... Desis hati Sarah.

Kesepuluh jarinya, berwarna merah. Di tangannya pula, penuh dengan inai bercorak. Esok, tamatlah zaman bujangnya. Dan esok jugalah, dia menjadi isteri kepada Firdaus.

Aip, aip. No, no, no. Bukan Firdaus a.k.a Pidot.

Tapi, Firdaus lain.

"Esok, dan selamanya, bila dah ada suami... Jangan lupakan ibu dan ayah." Pesan Puan Syaryfah.

Pesanan Puan Syaryfah itu membuatkan Sarah mengalirkan air mata. Encik Azman yang berada di sebelah, cuba mengangguk menyetujui pesanan Puan Syaryfah kepada Sarah.

"Dan juga aku..." Sampuk Adlina.

"Dah jadi isteri nanti, dengan ikut cakap suami." Pesan Encik Azman pula.

"Kalau bergaduh, masing-masing kena selesaikan. Ingat, tak ada istilah siapa yang salah. Tapi, kena wujudkan istilah saling percaya-mempercayai." Ujar Puan Syaryfah.

Sarah hanya mengangguk perlahan. Air matanya tidak dapat lagi ditahan.

Satu titis...

Dua titis...

Tiga titis...

"Lah, kenapa menangis?" Soal Puan Syaryfah dan Encik Azman serentak.

"Ibu dengan ayahlah, buat Sarah sedih." Sarah tersengih dalam tangisan.

"Adushhh, janganlah buat drama sedih malam ni. Belum lagi time nikah, kalau nikah banjir agaknya." Adlina membebel.

Serentak itu, Sarah, Puan Syaryfah dan Encik Azman tergelak.

"Jadi isteri dan ibu yang baik dan solehah, Sarah..."

**********************

Macam aku kenal dress dengan shawl ni...

Eh, mungkin shawl dengan dress ni sama...

Uish, takkanlah! Takkan ada orang nak tiru design aku kot?

Dia ingat lagi, ni dress dan shawl yang Firdaus pernah beli dulu. Macam mana pula boleh ada dekat rumahnya pula?

Okey, jangan fikir panjang!

Terus dicapainya juga dress dan shawl yang tergantung elok di dalam almari. Sekarang ni, tak ada lagi nama Firdaus ataupun Pidot dalam kamus hidup Sarah. Tapi, ada Firdaus sebagai suaminya dalam hidup Sarah.

"Sah?"

"Sah."

"Sah."

"Alhamdullilah."

Selesai mengaminkan doa, pengantin lelaki datang menghampiri pengantin perempuan untuk menyarungkan cincin di jari.

"Awaklah bakal isteri saya."

Him?

Or not him?!

Jawapan dia, Pidot!

"Boleh awak cerita dekat saya from A to Z?" Sarah jongket kening. Sebenarnya, dia tak faham dengan maksud Firdaus.

Kata ada bakal isteri, lepastu tiba-tiba sahaja kahwin dengan Sarah. Pelik ke tidak tu?

"Tonight."

"Fine."

"Lembutkan lah sikit jari awak tu sayang."

Cuppp!

Firdaus mencium dahi Sarah. Sarah tergamam.

******************

"Cerita daripada A sampai Z. Cepat, kalau tak Sarah tak nak kawan dengan abang."

Ya, ABANG.

Puan Syaryfah lah. Katanya, tak manis bila ber 'awak - saya' dengan suami sendiri. Sarah tetap juga berdegil, katanya tak biasa panggil abang.

Yang Puan Syaryfah pula, siap main ugut-ugut lagi. Kalau tak nak panggil 'abang' , kena panggil 'hubby' tak pun 'baby' ataupun 'sayang' kalau tak nak juga 'darling'. Haaaa amek kau!

Akhirnya, Sarah panggil Firdaus dengan panggilan 'abang'.

"Ya, sayang. Abang cerita."

"Cepat."

"Abang tipu je."

"Hah?"

"Dulu abang mana ada nak beli tudung untuk mak."

"Habistu?"

"Saja je nak kacau Sarah."

"Ish, betul-betullah. Serius sikit."

"Okay-okay."

Firdaus menarik nafas. Kemudian menghembus. Sarah menanti cerita Firdaus dengan penuh bersabar.

"Abang dah lama kenal Sarah."

"Since when?"

"Kita satu sekolah, tak ingat ke?"

Sarah cuba untuk mengingati kembali zaman persekolahannya.

"Tak ingat."

"Exco Disiplin 2002, ingat?"

"Ooooo...kkk........ Ingat."

"Sejak tulah abang kenal Sarah."

"Sejak bila pula abang suka Sarah?" Sarah tersengih.

"Entahlah. Tak tahu. Tiba-tiba aje ada perasaan yang pelik bila nampak Sarah dekat dinner dulu." Ujar Firdaus.

"Dinner mana pula?" Sarah kerut dahi.

"Alah, dinner Sarah satu keluarga dulu. Abang dekat sebelah Sarah je, mesti tak pandang orang sebelah kan?" Firdaus berkata dengan nada merajuk.

"Sarah pandang makanan je, orang sebelah kirim salamlah!" Sarah tersengih.

"Tahu tak, masa tu Sarah berubah gilaaa. Abang suka Sarah yang masa tu."

"Apa yang berubah?"

"Cara cakap, cara berpakaian. Cara cakap, memang tak adanya garang dah. Cara berpakaian, Sarah pakai baju yang simple sangat, cantik dan menutup aurat."

"Haha. Nak cakap yang Sarah ni dulu garang orangnya, dan tak lawanya ya?"

"Garang tu ya. Lawa tu... Hm... Sarah sentiasa lawa di mata abang."

"Cehhh. Jiwangnya."

"Biarlah, nak berjiwang dengan isteri sendiri. Takkan tak boleh kot?"

"Haha. Boleh je."

"Kalau abang nak buat macam ni pun... Bolehlah kan?"

"Aip, aip! Tak nak! Yang tu tak boleh!" Sarah terus bangun.

Firdaus juga turut bangun, mengejar Sarah yang sudah berlari berkeliaran. Sesi bermanja dengan suami isteri sudah bermula.

Bilik itu bising dengan ketawa Sarah dan Firdaus.

"Dah, dah! Abang penat. Abang nak kejar Sarah, last-last abang yang kena. Dahlah kena kejar, kena geletek pulak tu."

"Haha. Sarah menang!"

"Unik kan cerita kita?" Soal Firdaus.

"Apa yang uniknya?"

"Dua hari, ada cinta."

"Tapi, bukan abang kata abang suka Sarah dah lama ke?"

"Oh, haahlah."

"Hesh, apalah."

"Bukan dua hari, ada cinta, tapi hari-hari aku cinta." Senyum.

-TAMAT-

*********************

p/s : Aduh, mengantuk! Masa buat cerpen ni, aku tak ada pula rasa mengantuk. Tapi bila dah akhir-akhir, rasa mengantuk menjelma di diri. Akhirnya, aku gagahkan juga buat cerpen ni. Walaupun ada yang ada merepek. Huhu.

3 comments:

  1. 'Hari-hari ada cinta'... Best ayat tu! Haha... Anyway, enjoy baca cerpen ni.
    Kipidap ok!

    blogwalking here
    menorasky.blogspot.com/

    ReplyDelete